Затримка психомовного розвитку у дітей: як розпізнати тривожні сигнали, причини виникнення і ефективні підходи до корекції
Що таке ЗПМР? За яких симптомах потрібно звертатися до лікаря? Чому у дитини може бути затримка? Як лікувати? Ми поговорили про це з дитячим психіатром Лабутьевой Іриною Сергіївною.
Такий діагноз до 4-х років ставлять рідко. Але після 5-ти діагностується майже у всіх дітей з затримкою мовлення, потім що чим довше у дитини мовні труднощі, тим складніше протікає розвиток його психіки.
Розвиток мовлення і психічних функцій дитини в нормі
Батькам потрібно мати уявлення хоча б про основні з них. Відставання – привід для звернення до невролога або психіатра.
1 місяць:
-
Затримує погляд на яскравих предметах
- Прислухається, коли розмовляє дорослий або звучить іграшка
- Посміхається, коли батько щось говорить йому
2 місяця:
- Розглядає нерухомий предмет, проводжає поглядом рухомий
- Повертається в бік звуку
- Видає гортанні звуки
3 місяці:
- Повертається в бік розмовляє людини
- Гулить
У цьому віці має бути комплекс пожвавлення.
4 місяці:
- Впізнає маму, радіє, коли її бачить
- Сміється при спілкуванні з дорослими
5 місяців:
- Визначає своїх і чужих
- Розрізняє ласкавий і суворий тон
- Довго і певуче гулить
6 місяців:
- Реагує на своє ім’я інакше, ніж на інше
- Вимовляє окремі склади
7 місяців:
- Белькоче, вимовляє склади
- На питання «Де лялька, м’ячик, лампа і т. д. ? » шукає поглядом потрібний предмет
8 місяців:
- Вимовляє склади голосно і чітко
- Знаходить 2-3 предмета за інструкцією дорослого
- Повторює знайомі дії («помахай ручкою», «ладусі» та ін)
9 місяців:
- «Танцює», чуючи музику
- Повторює за дорослим склади, які є в белькоті
- Знаходить предмет, навіть якщо він знаходиться не там, де зазвичай
- Знає своє ім’я
10 місяців:
- На прохання і самостійно виконує знайомі дії з предметами («кинь м’ячик»)
- Повторює нові склади за дорослим
- Виконує інструкцію «дай кубик, м’ячик і т. д. »
11 місяців:
- Правильно збирає пірамідку, ставить кубик на кубик
- Вимовляє прості слова («мама», «ав-ав» та ін)
- Робить перші узагальнення (іграшки, посуд та ін)
12 місяців:
- Виконує знайомі дії, коли грає
- Вимовляє близько 10 простих слів
- Повторює за дорослим нові слова
- Виконує прості інструкції
- Знає, що таке «не можна»
1 рік-1 рік і 3 місяці:
- При рухової активності, радості і здивування користується словами лепетними
- Нанизує кільця на стержень, що «годує» ляльку
1 рік і 4 місяці-1 рік і 6 місяців:
- Сортує предмети по значущим характеристиками (кольором, величиною та ін)
- При зацікавленості називає предмет і дію полегшеним словом чи правильно («бі-бі», «машина»)
- Використовує вказівний жест
- Відображає в грі дії, які спостерігає у своєму житті
Джерело: Яндекс. Картинки
1 рік і 7 місяців-1 рік і 9 місяців
- Розуміє просту розповідь, коли йому показують відповідну сюжетну картинку
- Називає свої дії окремими словами чи реченнями з 2-х слів
- Повторює нескладні сюжетні побудови (будиночок, міст та ін. )
1 рік і 10 місяців-2 роки
- Розуміє просту розповідь про події, які є в його досвіді, без картинки
- Використовує пропозиції з 3-х слів, вживаючи прикметники і займенники
- Граючи, відтворює логічно пов’язані та узгоджені дії
2 роки-2 роки і 6 місяців:
- Фразове мовлення (3 і більш слів)
- Розуміє і задає питання «Де? » і «Куди? »
- На прохання дорослого показує предмети певного кольору
2 роки 7 місяців – 3 роки
- Вживає складні підрядні речення
- Розуміє і задає питання «Коли? » і «Чому? »
- Знає і називає 4 кольори
Невеликі відхилення зазвичай є варіантом норми: для дівчаток прийнятною вважається затримка в 2-3 місяці, для хлопчиків – в 4-5 місяців. Але до лікаря потрібно звернутися все одно.
Скарги, з якими найчастіше батьки звертаються до лікаря
- В 4 місяці дитина не реагує на звернену мову і не посміхається
- В 8-9 місяців не лепече
- В рік практично не видає звуків або вимовляє тільки однотипні
- В 1,5 року не використовує навіть простих слів типу «мама», «баба», «дядько», «дай» і не розуміє їх, не відгукується на звертання по імені і ігнорує прохання
- До 1,5-2-х років не розмовляє і не знаходить потрібний предмет на прохання дорослого
- До 2,5-3м років не користується пропозиціями, вимовляє менше 20 слів, не показує і не називає частини тіла, предмети
- В 3 роки повторює фрази з книжок і мультиків, але самостійно пропозиції не становить, не розуміє оповідання та казки
- Для комунікації використовує жести і міміку
Часто батьки б’ють на сполох, якщо в дитини 3-5 років повністю відсутня мова. Але навіть якщо є менш істотне відставання, треба йти до спеціаліста: чим раніше почати лікування, тим сприятливіші прогноз.
Якщо дитина не заговорив до 7 років, мова вже не з’явиться.
Причини ЗПМР
ЗПМР не є самостійним розладом. Найчастіше це наслідок патологій, при яких порушується робота центральної нервової системи (ЦНС). Основні причини:
- Травми, інфекції та інші хвороби у матері в період вагітності
- Кисневе голодування плоду
- Родові травми
- Травми і важкі інфекції у дитини, перенесені до 3-х років
- Спадкові захворювання та ін
У дитини можуть бути додаткові симптоми:
- Замкнутість
- Уникання зорового контакту
- Вибудовування іграшок в ряд
- Небажання спілкуватися з іншими дітьми
- Прагнення ходити звичними маршрутами та ін.
У цьому випадку затримка психомовного розвитку пов’язана, найімовірніше, з аутизмом.
Докладніше про ознаки аутизму у дітей Ірина Сергіївна розповіла .
До ЗПМР можуть призводити порушення слуху, патології мовного апарату, ДЦП та ін.
Також причиною розладу можуть стати соціальні фактори: педагогічна занедбаність, відсутність спілкування в сім’ї, виховання в іншомовному середовищі, гіперопіка та ін.
Діагностика
У діагностиці ЗПМР беруть участь багато фахівців.
Невролог обстежує ЦНС дитини і може призначити:
- ЕЕГ;
- МРТ головного мозку;
- УЗДГ артерій голови;
- ЭхоЭГ та ін.
Психіатр діагностує розумову відсталість, аутизм, мутизм і інші патології, при яких може бути ЗПМР.
Лор перевіряє стан слухового аналізатора.
Логопед обстежує збереження мовного апарату, особливості мовленнєвого розвитку дитини.
Психолог перевіряє розвиток психіки і моторики, аналізує особливості виховання.
Лікування ЗПМР
Терапія залежить від причин розладу. Як правило, лікування комплексне:
- Прийом призначених медикаментів. Часто дитині призначаються ноотропи – препарати, що покращують роботу мозку. Також лікар виписує ліки, що полегшують симптоматику основного захворювання.
- Корекційні заняття. Це важлива частина лікування. Дитина працює з дефектологом, психологом, логопедом. На заняттях розвиваються мова, мислення, пам’ять, увага, емоційно-вольова сфера, формуються соціально-побутові навички.
- Фізіотерапія, масаж. Ці методи покращують стан нервової системи і мовного апарату.
Успіх лікування залежить від тяжкості захворювання, залученості батьків та компетентності спеціалістів, які працюють з дитиною.