Виховання дітей

Затримка психомовного розвитку у дітей: як розпізнати тривожні сигнали, причини виникнення і ефективні підходи до корекції

Що таке ЗПМР? За яких симптомах потрібно звертатися до лікаря? Чому у дитини може бути затримка? Як лікувати? Ми поговорили про це з дитячим психіатром Лабутьевой Іриною Сергіївною.

Такий діагноз до 4-х років ставлять рідко. Але після 5-ти діагностується майже у всіх дітей з затримкою мовлення, потім що чим довше у дитини мовні труднощі, тим складніше протікає розвиток його психіки.

Розвиток мовлення і психічних функцій дитини в нормі

Батькам потрібно мати уявлення хоча б про основні з них. Відставання – привід для звернення до невролога або психіатра.

1 місяць:

  • Затримує погляд на яскравих предметах

  • Прислухається, коли розмовляє дорослий або звучить іграшка
  • Посміхається, коли батько щось говорить йому

2 місяця:

  • Розглядає нерухомий предмет, проводжає поглядом рухомий
  • Повертається в бік звуку
  • Видає гортанні звуки

3 місяці:

  • Повертається в бік розмовляє людини
  • Гулить

У цьому віці має бути комплекс пожвавлення.

4 місяці:

  • Впізнає маму, радіє, коли її бачить
  • Сміється при спілкуванні з дорослими

5 місяців:

  • Визначає своїх і чужих
  • Розрізняє ласкавий і суворий тон
  • Довго і певуче гулить

6 місяців:

  • Реагує на своє ім’я інакше, ніж на інше
  • Вимовляє окремі склади

7 місяців:

  • Белькоче, вимовляє склади
  • На питання «Де лялька, м’ячик, лампа і т. д. ? » шукає поглядом потрібний предмет

8 місяців:

  • Вимовляє склади голосно і чітко
  • Знаходить 2-3 предмета за інструкцією дорослого
  • Повторює знайомі дії («помахай ручкою», «ладусі» та ін)

9 місяців:

  • «Танцює», чуючи музику
  • Повторює за дорослим склади, які є в белькоті
  • Знаходить предмет, навіть якщо він знаходиться не там, де зазвичай
  • Знає своє ім’я

10 місяців:

  • На прохання і самостійно виконує знайомі дії з предметами («кинь м’ячик»)
  • Повторює нові склади за дорослим
  • Виконує інструкцію «дай кубик, м’ячик і т. д. »

11 місяців:

  • Правильно збирає пірамідку, ставить кубик на кубик
  • Вимовляє прості слова («мама», «ав-ав» та ін)
  • Робить перші узагальнення (іграшки, посуд та ін)

12 місяців:

  • Виконує знайомі дії, коли грає
  • Вимовляє близько 10 простих слів
  • Повторює за дорослим нові слова
  • Виконує прості інструкції
  • Знає, що таке «не можна»

1 рік-1 рік і 3 місяці:

  • При рухової активності, радості і здивування користується словами лепетними
  • Нанизує кільця на стержень, що «годує» ляльку

1 рік і 4 місяці-1 рік і 6 місяців:

  • Сортує предмети по значущим характеристиками (кольором, величиною та ін)
  • При зацікавленості називає предмет і дію полегшеним словом чи правильно («бі-бі», «машина»)
  • Використовує вказівний жест
  • Відображає в грі дії, які спостерігає у своєму житті

Джерело: Яндекс. Картинки

1 рік і 7 місяців-1 рік і 9 місяців

  • Розуміє просту розповідь, коли йому показують відповідну сюжетну картинку
  • Називає свої дії окремими словами чи реченнями з 2-х слів
  • Повторює нескладні сюжетні побудови (будиночок, міст та ін. )

1 рік і 10 місяців-2 роки

  • Розуміє просту розповідь про події, які є в його досвіді, без картинки
  • Використовує пропозиції з 3-х слів, вживаючи прикметники і займенники
  • Граючи, відтворює логічно пов’язані та узгоджені дії

2 роки-2 роки і 6 місяців:

  • Фразове мовлення (3 і більш слів)
  • Розуміє і задає питання «Де? » і «Куди? »
  • На прохання дорослого показує предмети певного кольору

2 роки 7 місяців – 3 роки

  • Вживає складні підрядні речення
  • Розуміє і задає питання «Коли? » і «Чому? »
  • Знає і називає 4 кольори

Невеликі відхилення зазвичай є варіантом норми: для дівчаток прийнятною вважається затримка в 2-3 місяці, для хлопчиків – в 4-5 місяців. Але до лікаря потрібно звернутися все одно.

Скарги, з якими найчастіше батьки звертаються до лікаря

  • В 4 місяці дитина не реагує на звернену мову і не посміхається
  • В 8-9 місяців не лепече
  • В рік практично не видає звуків або вимовляє тільки однотипні
  • В 1,5 року не використовує навіть простих слів типу «мама», «баба», «дядько», «дай» і не розуміє їх, не відгукується на звертання по імені і ігнорує прохання
  • До 1,5-2-х років не розмовляє і не знаходить потрібний предмет на прохання дорослого
  • До 2,5-3м років не користується пропозиціями, вимовляє менше 20 слів, не показує і не називає частини тіла, предмети
  • В 3 роки повторює фрази з книжок і мультиків, але самостійно пропозиції не становить, не розуміє оповідання та казки
  • Для комунікації використовує жести і міміку

Часто батьки б’ють на сполох, якщо в дитини 3-5 років повністю відсутня мова. Але навіть якщо є менш істотне відставання, треба йти до спеціаліста: чим раніше почати лікування, тим сприятливіші прогноз.

Якщо дитина не заговорив до 7 років, мова вже не з’явиться.

Причини ЗПМР

ЗПМР не є самостійним розладом. Найчастіше це наслідок патологій, при яких порушується робота центральної нервової системи (ЦНС). Основні причини:

  • Травми, інфекції та інші хвороби у матері в період вагітності
  • Кисневе голодування плоду
  • Родові травми
  • Травми і важкі інфекції у дитини, перенесені до 3-х років
  • Спадкові захворювання та ін

У дитини можуть бути додаткові симптоми:

  • Замкнутість
  • Уникання зорового контакту
  • Вибудовування іграшок в ряд
  • Небажання спілкуватися з іншими дітьми
  • Прагнення ходити звичними маршрутами та ін.

У цьому випадку затримка психомовного розвитку пов’язана, найімовірніше, з аутизмом.

Докладніше про ознаки аутизму у дітей Ірина Сергіївна розповіла .

До ЗПМР можуть призводити порушення слуху, патології мовного апарату, ДЦП та ін.

Також причиною розладу можуть стати соціальні фактори: педагогічна занедбаність, відсутність спілкування в сім’ї, виховання в іншомовному середовищі, гіперопіка та ін.

Діагностика

У діагностиці ЗПМР беруть участь багато фахівців.

Невролог обстежує ЦНС дитини і може призначити:

  • ЕЕГ;
  • МРТ головного мозку;
  • УЗДГ артерій голови;
  • ЭхоЭГ та ін.

Психіатр діагностує розумову відсталість, аутизм, мутизм і інші патології, при яких може бути ЗПМР.

Лор перевіряє стан слухового аналізатора.

Логопед обстежує збереження мовного апарату, особливості мовленнєвого розвитку дитини.

Психолог перевіряє розвиток психіки і моторики, аналізує особливості виховання.

Лікування ЗПМР

Терапія залежить від причин розладу. Як правило, лікування комплексне:

  • Прийом призначених медикаментів. Часто дитині призначаються ноотропи – препарати, що покращують роботу мозку. Також лікар виписує ліки, що полегшують симптоматику основного захворювання.
  • Корекційні заняття. Це важлива частина лікування. Дитина працює з дефектологом, психологом, логопедом. На заняттях розвиваються мова, мислення, пам’ять, увага, емоційно-вольова сфера, формуються соціально-побутові навички.
  • Фізіотерапія, масаж. Ці методи покращують стан нервової системи і мовного апарату.

Успіх лікування залежить від тяжкості захворювання, залученості батьків та компетентності спеціалістів, які працюють з дитиною.