Успіх

Як грамотно поводитися на співбесіді

Співбесіду при влаштуванні на роботу – одне з вирішальних і поворотних подій у нашому житті, іноді, за значущістю, порівнянний з пропозицією руки і серця. І те, і інше може визначити подальшу долю або вже точно – значно вплинути на неї. Хтось діє легко і успішно, інші відчувають сильне хвилювання. Одні вважають, що кваліфікація і досвід роботи ясно прописані в резюме, а співбесіда – лише формальність. Інші вважають, що сам діалог дуже багато що вирішує, і успішна подача себе є безперечною конкурентною перевагою, особливо при інших рівних показниках.

Телефонне інтерв’ю. Багато претендентів бачать мета в цій розмові – будь-якою ціною напроситися на особисту зустріч. Однак, часто буває, що ця зустріч виявляється марною тратою часу для обох сторін. З’ясовується, що графік з плаваючими вихідними, про який не написано в оголошенні, ніяк вас не влаштовує; зарплата відрядна, а значить відпустку і лікарняний не оплачується; в компанії жорсткий дрес-код та інші неприйнятні для вас умови. Очевидно, що телефонний діалог здатний відсіяти свідомо неприпустимі варіанти, і їхати навмання має сенс, тільки якщо ви хочете придбати навички проходження, влаштувавши розвідку боєм.

Естетика. Норми культурно-ділового спілкування ніхто не відміняв. Неприпустимі запізнення. Якщо ви бачите, що спізнюєтеся більше, ніж на п’ять хвилин, краще зателефонуйте і попередьте або перенесіть інтерв’ю. При зустрічі необхідно представитися і запам’ятати ім’я співрозмовника, надалі його можна буде використовувати при зверненні або на наступних етапах (якщо ви там опинитеся). Ні в якому разі не можна перебивати. Говорити потрібно коротко і по суті, не вдаючись у тривалі екскурси. Якщо не зрозуміли питання, краще уточнити – це краще, ніж з розумним виглядом відповідати на зовсім інший. Не варто ховати очі, але і свердлити ними співрозмовника теж нерозумно. Оптимальний варіант – приблизно 2/3 часу розмови і на особливо важливих моментах можна важливо кивати головою, з розуміючим виглядом.

Будьте щирі, наскільки це можливо. Якщо доводиться говорити про свої негативні сторони, то краще обернути їх у перевага. Відсутність досвіду відразу після закінчення навчального закладу можна надати високу енергійність і працездатність, властиві цьому віку, бажання розвиватися і великі амбіції. Про колишніх роботодавців потрібно говорити або добре, або нічого. Чуючи фразу: «На минулих місцях мені траплялися одні козли! », люди по інший бік прекрасно розуміють, що вони – такі. В кінці необхідно подякувати за розмову і попрощатися.

Рівні. У маленьких компаніях, як правило, проводиться тільки одну співбесіду, яке все вирішує. Глава фірми, він же ваш майбутній начальник, керує всім і діалог буде вести тільки він. У великій же фірмі або держ. установі на досить значиму посаду співбесіду ділиться на три і більше етапів. Перший рівень – з кадровиком / менеджером по персоналу. Якщо ви інженер, програміст, дизайнер, маркетолог і т. п. , то інтерв’юер, як правило, розуміється в професійній області набагато гірше вас. Його завдання – більш детально дізнатися про ваш попередній досвід, визначити психологічну сумісність з колективом і, звичайно, вашу адекватність. Іноді вас можуть відсіяти просто тому, що притаманне вам почуття власної гідності не сумісно з деспотичними замашками майбутнього керівника. Навряд чи варто через це засмучуватися.

Далі, розмова з безпосереднім керівником і в кінці – з головою організації. Тут вже розглядають ваші ділові якості: кваліфікацію і компетентність. Можна розслабитися і говорити про добре відомих вам речі, хоча і тут на адекватність теж звертають увагу.

Зовнішній вигляд. Мабуть, єдина вакансія, де старий, потертий светр навряд чи завадить – це програміст. Я сам є їм за своєю першою освітою і з досвіду можу сказати, що часто це люди специфічні, де чималі здібності цілком можуть уживатися з великими дивацтвами. Але навіть тут перегинати палицю не варто. Якщо у вас не вистачає грошей на стильний, відповідний такої нагоди діловий костюм, то хороший смак вам в допомогу. Якщо ви одягнені скромно, але гідно і акуратно – це теж піде в плюс.

Стрес-інтерв’ю – дуже цікава тема, про яку я надалі планую написати окрему статтю. Як правило, цей прийом у діалозі використовують для посад, пов’язаних з частим і регулярним спілкуванням у процесі виконання службових обов’язків, таких як продавець-консультант, менеджер з продажу, торговий представник та ін. Тут вас ставлять у нестандартну, стресову ситуацію і дивляться, як ви будете реагувати. Відразу хочу сказати, що не кожен інтерв’юер сам є адекватною людиною. Є певна межа, за яку не можна переходити ні при яких умовах, інакше стрес-інтерв’ю перетворюється у звичайне хамство.

Приклад таких випадків:

· Начальник починає при вас палити і демонстративно видихає струменя диму вам в обличчя.

· Інтерв’юер запитує вас: «Так значить ви не заміжня? » – «Ні». – «Кому ж тоді ви робите мінет? »

Тут можна сміливо закінчувати розмову з найкращими побажаннями. Перед вами або дивний чоловік, або керівник, що шукає безхребетна істота, яке можна принижувати, недоплачувати під будь-яким приводом, змушувати працювати понаднормово і постійно погрожувати звільненням.

Приклад адекватного стрес-інтерв’ю:

– От ви кажете, що живете в цивільному шлюбі. А чому у дружини і сина та ж прізвище, що у вас?

– Раніше ми були одружені. Зараз живемо у цивільному шлюбі.

– А чому ви розлучилися?

– Ми зараз живемо у цивільному шлюбі.

– Ну а все-таки?

– Це якось впливає на якість виконання роботи в моєї посади?

– Добре, вибачте.

Втім, вам можуть дати канцелярську скріпку і запропонувати за 10 хвилин назвати якомога більше варіантів на тему: що можна зробити з її допомогою. Тут вже не перевіряється адекватність, а кмітливість.

Безпосереднє інтерв’ю. Зрозуміло, попередньо необхідно вивчити сайт компанії і дізнатися про неї якомога більше. Також важливо дізнатися про неї та з інших корисних джерел. Як правило, головний ворог кандидата – це хвилювання. Мільйони років тому, при вигляді небезпеки, спрацьовував інстинкт: бий або біжи. Серце починало прискорено скорочуватися, піднімалося кров’яний тиск, щоб краще забезпечувати м’язи киснем; тривога призводила організм в стан підвищеної фізичної активності, краснело обличчя і збільшувалася потовиділення. У кого був кращий ефект – ті вижили і залишили після себе потомство.

Однак зараз хвилювання частіше заважає, ніж допомагає. Коли перед вами кадровик, майбутній керівник або директор – не треба їх бити або бігти з усіх ніг. Що тут може вам допомогти? По-перше, 80% інтерв’ю починаються з питання: «Розкажіть коротко про себе». Якщо ви заздалегідь підготувалися до нього, то розмова почне йти підготовленим вами сценарієм, що зніме первинну нервозність і далі буде легше. По-друге, важливе розуміння того, що вибирають не лише вас – ви теж дивіться, підійде вам ця компанія. Не факт, що, дізнавшись більше інформації, ви як і раніше будете хотіти тут працювати. Крім того, якщо ви фахівець високої кваліфікації, то можливо вас ще й поборються. Виникає питання: «А якщо я приблизно такий же як інші кандидати? ». Виникає відповідь: «Тоді саме усвідомлення того, що ви не сидите з простягнутою рукою, а вивчаєте ситуацію, роблячи свідомий вибір, додасть вам упевненості, а значить і додаткових очок в очах роботодавця».

Кандидати діляться на два типи. Одні щиро відповідають на запитання і не бояться говорити про свої пріоритети, що для них прийнятно, а що – категорично ні, якими зручностями готові пожертвувати заради набагато більш привабливих умов. Інші намагаються відповідати так, щоб їх прийняли – це відразу впадає в очі. Перші виглядають набагато більш адекватно і привабливо, порівняно з невиразною масою, всім своїм виглядом говорить: «Ну візьміть мене! ». Якщо компанії потрібні безвольні раби, то ось він – відмінний кандидат.

Питання типу: «чому саме до нас? » і «чому саме вас? » задають з метою – дізнатися про мотивації. Це стандартні питання, до яких можна було заздалегідь підготуватися. Якщо вони приведуть вас в замішання значить – так собі ваша мотивація.

Не варто поспішати з обговоренням умов. В кінці ваш співрозмовник озвучить їх сам. Тоді і варто задавати додаткові питання. В кінці, як вище було сказано, необхідно позитивно і ввічливо попрощатися, обумовивши подальші дії.

Інтерв’ю – цікавий і захоплюючий процес, який можна порівняти з комп’ютерний грою – проходженням квесту. Якщо ви дотримуєтеся правила, то рано чи пізно все міссі успішно будуть пройдені. Якщо немає – навряд чи пройдете навіть перший рівень. І пам’ятайте головне правило – правило внутрішньої свободи: у будь-який момент діалогу не боятися встати і піти. Удачі вам!

Андрій Рябов